Lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Gerard&Aaf Woudsma - WaarBenJij.nu Lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Gerard&Aaf Woudsma - WaarBenJij.nu

Lissabon

Door: Aaf

Blijf op de hoogte en volg Gerard&Aaf

03 Juni 2015 | Portugal, Lissabon

Zondag 31 mei
Vandaag gaat de rit naar de stadscamping in de wijk Monsanto te Lissabon.
Deels via de A8 maar vanaf Torres Vedras slingerend langs de kust. In Ericeira hebben we prachtig uitzicht op zee. Via een zeer smalle weg met vele bochten passeren we het uiterste puntje van West Europa, Cabo da Roca. Via Cascais en de IC 17 komen we aan op de camping.

Maandag 1 juni
8.45 bij de bus voor de excursie naar de stad Lissabon.
Lissabon is voor het grootste gedeelte 18e eeuws,heeft een belangrijk handelscentrum met een drukke havenstad.
De stad ligt op de noordelijke oever van de Taag en strekt zich uit over 7 heuvels .
Karakteristiek zijn de trammetjes, middeleeuwse straatjes, pleinen, fonteienen en brede winkelavenues.
Op weg naar het centrum passeren we de twee stadions. Benfica(landskampioen)en
Sporting Lissabon (die gisteren de beker heeft gewonnen). Over het Alcantaradal rijst het aquaduct van Águas Livres (in Barokstijl)voor ons op. Het heeft Lissabon twee eeuwen lang van water voorzien.
In Amalfa, de oudste volkswijk, worden we voor de romaanse kathedraal Sé de Lisboa uit de 2e eeuw uitgezet. Zeer bekend door het roosvenster, kerkgewaden en zilveren schatkamer.
Dan lopen we naar de Bairro Alto, de bovenstad. Trapsgewijs via kasseienstraatjes en oude huizen met azulejos. Onderweg bloeiende jaccaranda's en bougainvilles.
Vervolges gaat de klim naar Castelo de Sao Jorge. Deze burcht uit de 6e eeuw ligt hoog verheven boven Lissabon. Vanaf de Miradouros( uitzichtspunten) hebben we een goed uitzicht op de Ponte 25 de Abril. Zo genoemd naar de dag waarop de revolutie in 1974 plaatsvond. De dictator Salazar werd afgezet en Portugal werd een republiek.
Na de typisch portugese lunch (stokvis) brengt de bus ons naar de Pradão dos Descobrimentos (Monument der ontdekkingen)
Dit monument werd gebouwd in 1960 ter herdenking van de 500e verjaardag van Hendrik
de Zeevaarder( een van de zonen van koning Pedro I) Het monument stelt de boeg van een schip voor uitstekend over de Taag en herinnert aan ontdekkers een zeelieden. Belém is de historische wijk van Lissabon die veel herinnert aan de ontdekkingsreizen.Hier staat de Torre de Belém, gebouwd in Renaisance -en de typische Manuel bouwstijl.
Deze toren fungeerde van 1580-1828 als gevangenis en bewaakte de rivier en de haven tegen piraten. Het staat aan drie zijden omgeven door water.
Als laatste pakken we een lekkere sorbet op het terras aan de Taag en worden weer naar de camping gebracht.

Dinsdag 2 juni
Rustdag.
Met drie andere stellen ga ik om 11.00uur mee in de taxi naar het terrein van de Volvo Ocean Race
De schepen liggen bij aankomst op een rij,later op de dag als we vertrekken zijn ze allemaal uitgevaren om te trainen. Bij het Brunelteam proberen we contact te zoeken met Bouwe Bekkering de schipper die iemand ,ook uit Deventer, kent. Helaas, andere verplichtingen.
Dan naar de rose vrouwenboot van Zweden die geheel gesponsord wordt door allerlei
papiermerken zoals Tork,Tena,Libresse, Libero, Tempo.
We zien Caroline Brouwer,( Zweedse team) die een interview geeft voor de Portugese tv.
Lopend langs diverse werkplaatsen spreken we twee zeilers van het Brunelteam. Zij zijn niet alleen derde geworden in Lissabon maar staan in de race op de derde plaats.
Dan bekijken we twee films die het reilen en zeilen tijdens de race weergeven, de ontberingen oa het vastlopen/ redding bemanning van de Vestasboot.
Om 15.00 laten we ons met de taxi weer naar huis brengen.

woensdag 3 juni
Aanbod van de gids om de oude wijk in te gaan bij de locals.
9.00uur gaan we met de bus naar de stad. Het gaat bijna een uur duren voordat we in de binnenstad zijn. Als ze ons heeft afgehaald bij een bushalte lopen we door de markthal.
Ze laat ons verschillende fruit-, groente- en vissoorten zien. oa Bacalauw en zeeduivel.
Daarna klauteren we via vele trappetjes en zeer nauwe straatjes naar de bovenstad, Bairro Alto. Men is er druk bezig te versieren voor St. Antonius op 12 juni wanneer het seizoen van de sardientjes geopend wordt. Op de kleine pleintjes kleuren de jaccaranda's.
Op de Elevador do Santa Justa, hebben we een prachtig uitzicht boven de stad. Deze metalen lift in Neogotische stijl ( ontworpen door een leerling van IJffel) verbind de benedenstad met de bovenstad (hoogteverschil 32m). Om 13.00 nemen we afscheid van de gids en gaat ieder zijn weg. Gerard verheugt zich op biefstuk en ik laat me de sardientjes heerlijk smaken. Na eindeloos wachten op zo'n trammetje gaat Gerard met anderen terug.
Met een paar stellen beproeven we het metro-systeem en gaan daarna weer met de bus naar de camping terug.

  • 09 Juni 2015 - 15:54

    Alie:

    Leuk te horen dat jullie het leuk hebben. Heel herkenbaar al die plaatsen.

    Groet, Wieger en Alie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerard&Aaf

Houden van reizen,cultuur en natuur,golf, bridge, en kunnen genieten van alles wat dit met zich meebrengt.

Actief sinds 04 Juli 2015
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 8693

Voorgaande reizen:

04 Juli 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

04 Juli 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

03 Juli 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

21 Juni 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

15 Juni 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

15 Juni 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

14 Juni 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

13 Juni 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

08 Juni 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

08 Juni 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

08 Juni 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

03 Juni 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

03 Juni 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

29 Mei 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

29 Mei 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

29 Mei 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

10 Mei 2015 - 26 Juni 2015

Ontdek het Iberisch Schiereiland

Landen bezocht: