Verblijf in Zarautz - Reisverslag uit Zarautz, Spanje van Gerard&Aaf Woudsma - WaarBenJij.nu Verblijf in Zarautz - Reisverslag uit Zarautz, Spanje van Gerard&Aaf Woudsma - WaarBenJij.nu

Verblijf in Zarautz

Door: aaf

Blijf op de hoogte en volg Gerard&Aaf

16 Mei 2015 | Spanje, Zarautz

dinsdag 12 mei
Vertrek om 9.00 u richting Spanje, het is 21° C. Door de Cognac streek en heuvelachtige omgeving. De temperatuur varieert onderweg v 15° ( Gerard in korte broek) tot 22°, wie zou er nu de kluts kwijt zijn ? Via N10 en A63 zijn we vlot om 15.30 op de terassencamping in Zarautz. Bij aankomst ontvangen de dames een rode roos en eenieder wordt door de campingbaas op zijn plek gezet!
17.00 borrel, we eten in het restaurant met Wil&Dini,Joke&Nel,John&Karla,Gerard&Bärbel.

woensdag13 mei
9.00 in de bus op weg naar Bilbao( gids MariLouise)
Bilbao is één van de belangrijkste steden in Baskenland, gelegen aan de Golf van Biskaje
Na een korte stadstour,koffie,stadswandeling en lunch bezoeken we het Museo Guggenheim
de Bilbao. Ontworpen door de Franse architect Frank O Gehry.
Een spectaculair gebouw bedekt met schubvormige titanium platen die ervoor moeten zorgen dat het gebouw honderd jaar kan schitteren. Het bestaat uit drie etages rond het centrale atrium. Ze zijn met elkaar verbonden door hangende golvende wandelpaden, glazen liften en traptorentjes. Een staaltje van architecturale kunst.
De tentoonstelling Niki de saint Phalla heeft onze bijzondere aandacht. Feministe. Zij is oa zeer bekend geworden door de Nanas( dikke dames), schilderijen waar de verf opgeschoten is, kunstwerken van plasic afval en kleurrijke speeltoestellen in parken.
Buiten het museum oa de bekende metershoge “Puppy” (bestaat uit bloemen) van Jeff Koons.
Daarna rijden we langs de kust via Getaria, een vissershaventje. Bekijken de San Salvador een Gotische kerk waar heel bijzonder de straat onder de kerk doorloopt en terug naar terug naar Zarautz.

14 mei Hemelvaart
Rustdag. Als de zon doorbredonderdagekt gaan we lopend naar Zarauth, in de 16e eeuw een walvisvaardersplaatsje. Via een trappenpad met mooi uitzicht op de Golf van Biskaje dalen we af . Dat het hier een surfparadijs betreft wordt al snel duidelijk aan de vele zwarte stippen die in het water drijven. Na 45min zijn we in de oude binnenstad. Nemen een kopje koffie én pinchos(kleine zeer divers belegde broodjes). Donkere wolken komen opzetten en in de regen lopen we weer terug naar de camping.
vrijdag 15 mei
Het heeft vanacht aanhoudend geregend. Het stormt behoorlijk en het is knap koud 12 gr hier aan de kust. Bestemming wordt vandaag Burgos -230 km.
We rijden door een fris groen landschap, dus aan neerslag geen gebrek! Geschikt voor de landbouw. Hier worden zelfs aardappelen verbouwd. Het hele traject is tolweg met als onderbreking de Etsegaratepas met stijging tot 8%. Zo rond 15.00 rijden we binnen.

zaterdag 16mei
Verblijf in Burgos. Burgos ligt op 860m hoogte en is in 1000 gesticht ten behoeve van de pelgrims naar Santiago de Compostella. In 1495 verwerft de stad het monopolie voor wolexport. Koningen Ferdinand en Isabella ontvangen hier Columbus na zijn tweede ontdekkingsreis.
9.15 gaan we lopend naar de stad om om 10.00 uur bij de prachtige Cathedral de Burgos te zijn.
De Gotische kathedraal telt 8 rijk versierde torentjes, twee klokkentorens met opengewerkte zaagvormige spitsen en vele kapellen. Typerend is de escalada dorada, de gouden trap uit de Renaissancetijd. Verder zijn er veel kunstwerken en grafmonumenten o.a. van El Cid( strijder tijdens de overheersing van de Moren)
Eerst volgt een stadswandeling door de verschillende kleine straatjes. Overal lopen groepjes mannen in zwarte mantels muciserend op snaarinstrumenten rond. Er is een soort concours van diverse universiteiten. Na de lunch bezoek aan de Kathedraal. Na de terugwandeling kunnen we even in de zon zitten bridgen maar het is erg fris. s'Avond ga ik met een stel anderen naar het theater voor de muziekvoorstelling.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerard&Aaf

Houden van reizen,cultuur en natuur,golf, bridge, en kunnen genieten van alles wat dit met zich meebrengt.

Actief sinds 04 Juli 2015
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 8691

Voorgaande reizen:

04 Juli 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

04 Juli 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

03 Juli 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

21 Juni 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

15 Juni 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

15 Juni 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

14 Juni 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

13 Juni 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

08 Juni 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

08 Juni 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

08 Juni 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

03 Juni 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

03 Juni 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

29 Mei 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

29 Mei 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

29 Mei 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

10 Mei 2015 - 26 Juni 2015

Ontdek het Iberisch Schiereiland

Landen bezocht: