Praia de Mira - Reisverslag uit Praia de Mira, Portugal van Gerard&Aaf Woudsma - WaarBenJij.nu Praia de Mira - Reisverslag uit Praia de Mira, Portugal van Gerard&Aaf Woudsma - WaarBenJij.nu

Praia de Mira

Door: aaf

Blijf op de hoogte en volg Gerard&Aaf

27 Mei 2015 | Portugal, Praia de Mira

maandag 25 mei
2e Pinksterdag is hier een gewone werkdag. Vandaag 157 km naar een boscamping aan zee in Praia de Mira. Richting Porto, door de wijnstreek, de 6 baans rondweg om Porto, over de Douro waar in een baai de mosselbanken te zien zijn. Deze mosselbanken zijn gemaakt van het cederhout uit de bossen.

dinsdag 26 mei
Na de koffie pakken we de fiets om de omgeving te verkennen. Via het binnenmeer Barrinha naar Lago de Mira.De fietspaden hier zijn zeer gevarieerd van nieuw aangelegde,
dwars door bamboegewassen tot helemaal geen. Daarom besluiten we naar Palheiros de Tocha aan de CostaPrata ( Zilverkust) te fietsen Het moet een erg mooi vissersplaatsje zijn. Lang verhaal kort te maken 40 km gefietst en geen knus vissersdorpje gezien. Wel zijn we aardig verkleurd. s'Avonds om 19.00 hebben we diner en optreden van een fadogroep.
Fado is het levenslied. De thema's zijn fijngevoelig. Hartstocht, niet beantwoorde liefdes,
bedrog, eenzaamheid, maar ook het delen van vreugde worden bezongen. De muziek wordt gemaakt op 12 snarige citerachtige instrumenten.

woensdag 27 mei
Zo rond 10.15 pakken we de fiets om ons te haastten naar het strand naar de visafslag.
Wat gaan we zien? Kleine vissersbootjes zijn met eb met hun sleepnetten de zee opgegaan en komen met vloed weer aan land. Het zijn van die gondelachtige bootjes. Tractoren slepen de bootjes met de gevulde netten erachter op het strand. Vissersvrouwen slaan met stokken de vis uit de netten terwijl de vissers ter plekke de vis sorteren en deze verhandelen. De lucht is dan zwart van de meeuwen. Goed. Met nog wat anderen komen we daar aan én geen vis te zien. Bij navraag blijkt dat het gebruik nu juist vandaag net niet plaatsvindt.
Er wordt afgeblazen met een kop koffie.
We fietsen een rondje Lago de Mira. s'Middags komt de wind opzetten van zee opzetten en daarom ga ik de wasmachine confisqueren. Wat voorbereidingen voor de bbq vanavond.

• 28 Mei 2015 - 08:05

Paulsa:

Hallo Aaf en Gerard
    Leuk om jullie reis te kunnen volgen. Vooral het gebied rond Porto roept herinneringen op.
    Ben benieuwd naar het vervolg. Groetjes, Paula

• 29 Mei 2015 - 07:25

Janke Klijn :

Hoi Aaf en Gerard,
    Leuk om je verslag te lezen, en te herkennen. Zijn we ook geweest, met die mooie bootjes.
    Veel plezier, groetjes Janke.

• 29 Mei 2015 - 18:13

Wieger Mede Namens Alie:

Dag Aaf en Gerard,
    Heel aardig om jullie verslag te lezen,vooral omdat we er vorig jaar zelf ook geweest zijn.
    We zijn ook zeer benieuwd naar jullie ervaringen in Obidos (lekker....... chocolade in een likeurtje)
    Fatima en het geweldige klooster van Batalha.
    Mooie camper zeg!!!!!! die van ons is verkocht deze week.
    Nog veel plezier gewenst,mede namens Alie,
    Wieger,met wie het goede gaat